Solen skiner. Ett ensamt moln glider sakta förbi. Bruset av bilar går att uppfatta bakom den fyra meter höga tegelmuren. Genom taggtråden ovan skymtar de omkringliggande bostadshusen. Vilken skillnad några meter kan ha på livet.
“Det är inget bra liv vi lever här inne, men jag har inte så mycket där ute heller.” – David, 18 år.
Inifrån ett av husen hörs hiphop-beats och ungdomar som rappar. För många av ungdomarna här fungerar hiphopen som ett medel att få uttrycka sina erfarenheter av fattigdom, avsaknad av möjligheter och hopplöshet – den generella universella kontexten från vilken hiphopen växte fram världen över.
Relatos Internos är ett projekt lett av den colombianska organisationen Fundación La Mixera. Projektet syftar till att ge frihetsberövade ungdomar röster, agentskap och potentiellt vägar ur skadliga livssituationer genom olika konst- och kulturaktiviteter. Projektet har möjliggjorts i flera år med stöd av Sida genom ForumCiv. Relatos Internos slogan är “Rompiendo Muros” (översatt till “bryta ner murar”) där destigmatisering är en central del.
Det råder en generell stigmatisering kring de som har begått brott eller sitter i fängelser i Colombia, Sverige och internationellt. De är ofta värderade som sämre människor. Brott ska självfallet ha konsekvenser, men vad som ofta glöms bort är den miljö i vilken de som begår brotten kommer ifrån. En klar majoritet av de som sitter på ungdomsanstalterna i Colombia kommer från fattiga områden där möjligheten till att försörja sig är klart begränsade.
Detta är extra viktigt i Manizales, där ligger det andra fängelset som Relatos Internos jobbat med detta år. Manizales ligger i “Eje Cafetero” (ungefär “Kaffebältet”), känt för sin kaffeproduktion. Staden ligger fint belägen på flera gröna kullar, med utsikt över hägrande bergstoppar i horisonten. I utkanten av staden lämnar en väg stadskärnan på toppen av ett bergskrön. En förstörd väg slingrar sig nedåt mot ungdomsfängelset. Fängelsekomplexet består av flera färggranna hus, det går till och med att skymta en pool, vilket gör att det nästan ser ut som en hotellresort. Men innanför taggtråden råder en konkret, dunkel stämning.
Mitt i detta dunkel hörs skratt och sång från ett av husen. Det kommer från den delen av fängelset avsedd för tjejer och ickebinära. Ungdomarna är mellan 14 och 20 år, några har bebisar som fötts och nu växer upp i fångenskap. Några sitter inne för abort, ett brott som nyligen legaliserades i landet genom en utdragen och uppmärksammad kamp. Vad som händer med dem som redan dömts är en diskussion som tar för lång tid för att påverka de som sitter inne här.
Sångerna är både individuella och gemensamma projekt, med hjälp av aktivitetsledare från Relatos Internos. Det är tydligt vilket engagemang aktiviteterna lockar fram hos ungdomarna. En efter en springer de fram till aktivitetsledare och visar upp vad de har jobbat med under sin “fritid”. Fängelset i Manizales valdes ut bland annat på grund av att de inte tar emot många besök utifrån. På bara några timmar har Relatos Internos spelat in nio låtar och ett 30-tal ungdomar har deltagit i att uttrycka sina erfarenheter och åsikter – om intet annat, för att få fly undan sin vardag för ett ögonblick.
“Jag skulle vilja lära mig om HipHop och lyssna till musik för att distrahera mig ett litet tag.”
– Me gustaría conocer el Hiphop y escuchar música para distraerme un buen rato.
Hemma i Sverige gick den förra regeringen ut tidigare under 2022 med att det internationella biståndet skulle minska för att finansiera mottagandet av de ukrainska flyktingar som flyr kriget. Många civilsamhällesorganisationer gick ut och fördömde regeringens agerande för att svika det centrala biståndsarbetet. Den nya regeringen har nu även rivit upp enprocentsmålet för biståndsfinansieringen. Allt det här blir extremt konkret när en arbetar direkt med de utvecklingsprojekt som riskerar att kapas. Relatos Internos klarar sig turligt nog, men organisationen bakom projektet har behövt omprioritera och söka nya donatorer. Andra organisationer här har inte haft samma tur, och vissa projekt som tagit år att förbereda avbryts nu abrupt.
Det är lätt att glömma, även i biståndsfrågor, att det handlar om enskilda människor. Det här är vanliga tjejer, killar, ickebinära ungdomar som vill sjunga, dansa och fotografera. Ungdomar som på grund av hur världen ser ut får en tuffare barndom än vad de förtjänar.
“Jag skulle vilja kanalisera mina känslor, genom dans”
– Me gustaría canalizar mis emociones, por medio de la danza
Det minskade svenska biståndet begränsar den här typen av projekt, det är projekt som Relatos Internos som hotas när den svenska regeringen kapar biståndsbudgeten. Det är lätt att se enprocentsmålet som en abstrakt siffra, men det är viktigt att se den konkreta effekten biståndsprojekt har på människor och samhällen världen över.
“Kraften att sjunga för att kunna bli en bra person i livet.”
– El poder cantar para poder ser una grande persona en la vida.
“Jag skulle vilja lära mig mer för att bli någon i livet.”
-Pues me gustaría aprender más para ser alguien en la vida.
“Jag gillar fotografi för sedan jag var liten har det varit min passion att ta mig framåt och uppfylla ett mål.”
–Fotografía me gusta porque desde niño esa es mi pasión salir adelante y cumplir una meta.
Jag vill avsluta med att uppmana alla som förstår spanska att lyssna på de podcasts som Relatos Internos har laddat upp på Spotify och deras hemsida. Det är en unik möjlighet att få inblick i en kontext det sällan pratas om. Deras låtar beskriver känslor och händelser många inte kommer i närheten av. Ett album bestående av alla låtarna kommer att publiceras på Spotify inom kort. Även om du inte förstår spanska så kommer musiken och känslorna att ge dig något. Och bara genom att lyssna kan du stötta den här typen av projekt. Samtidigt kan du tänka på vikten av att inte göra det den svenska regeringen inte lyckas med; låt inte en kris sätta stopp för hjälpen till andra kriser.
*Citaten kommer från enkätundersökningar som Relatos Internos gjorde inledningsvis i projektet för att se vilka konstuttryck ungdomarna var mest intresserade av. Några citat kommer även från intervjuer jag gjort med ungdomarna i samband med aktiviteterna.
**Ungdomarna hålls anonyma och deras ansikten censurerade för deras integritet och säkerhet.
Bild och text av: Viktor Strangert